Ahad, Julai 6, 2025
Industri penerbangan Kanada sedang dalam peralihan dengan laluan semula syarikat penerbangan untuk bertindak balas terhadap permintaan rentas sempadan AS yang lebih lemah sebahagiannya disebabkan oleh perubahan dalam dasar perdagangan dan tarif AS. Sebagai tindak balas, syarikat penerbangan Kanada telah mengarahkan semula sebahagian daripada kapasiti mereka kembali ke pasaran domestik Kanada dengan hasil yang berbeza-beza. Walaupun harapan kekal untuk permintaan pelanggan yang stabil dalam tempoh puncak musim panas dalam pasaran domestik Kanada, orang dalam industri memerhati dengan teliti untuk menentukan sama ada penghalaan semula akan mewujudkan ketidakseimbangan jangka panjang dalam permintaan dan penawaran.
Syarikat penerbangan seperti Air Canada, WestJet, Porter Airlines dan Flair Airlines masing-masing bertindak balas terhadap perubahan ini dalam cara strategik yang unik. Perkara yang akan membawa kepada peralihan ini akan memainkan peranan penting dalam separuh kedua 2025 (2H2025) kestabilan industri aeroangkasa Kanada.
Pada awal 2025, syarikat penerbangan Kanada berdepan dengan penurunan mendadak dalam permintaan untuk laluan rentas sempadan AS, terutamanya didorong oleh ancaman tarif AS dan perbincangan yang semakin meningkat tentang status politik Kanada. Kesan daripada ketegangan geopolitik ini dirasai merentasi pasaran rentas sempadan, memaksa syarikat penerbangan Kanada untuk berputar dengan cepat. Air Canada, sebagai contoh, melaporkan penurunan tempahan pada laluan rentas sempadan titik ke titik, dengan beberapa laluan mengalami penurunan dalam kalangan remaja rendah dalam tempoh enam bulan akan datang.
Pengiklanan
Sebagai tindak balas, Air Canada, yang telah mempelbagaikan rangkaiannya untuk menampan terhadap turun naik ini, telah menumpukan semula usahanya pada perkhidmatan domestik. Syarikat penerbangan itu melaporkan bahawa pasaran domestiknya kekal stabil, dengan unjuran pertumbuhan penumpang untuk suku kedua dan ketiga 2025, walaupun ia menjangka pertumbuhan kapasiti domestiknya kekal dalam satu digit. Ini menunjukkan keyakinan yang berhati-hati dalam pasaran domestik Kanada.
Data daripada CAPA – Pusat Penerbangan dan OAG menunjukkan bahawa kapasiti tempat duduk domestik keseluruhan Kanada diramalkan meningkat sebanyak 7% tahun ke tahun untuk minggu 21 Julai 2025, mencerminkan minat berterusan dalam perjalanan domestik.
Syarikat Penerbangan Porter, yang sebelum ini memberi tumpuan kepada laluan rentas sempadan AS menggunakan armada Embraer 195-E2 yang semakin berkembang, juga bertindak balas terhadap peralihan dalam permintaan dengan mengagihkan semula kapasitinya ke Kanada. Porter telah meningkatkan bahagian laluan domestik dalam rangkaiannya, kini menyumbang 80% daripada operasinya semasa musim panas utara yang sibuk, meningkat daripada ramalan 75% sebelumnya.
Strategi syarikat penerbangan itu memberi tumpuan kepada memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk perjalanan domestik, terutamanya untuk penerbangan merentas desa. Laluan baharu, termasuk Hamilton ke Vancouver dan Hamilton ke Halifax, telah dilancarkan sebagai tindak balas kepada peningkatan permintaan ini. Porter juga beroperasi sebagai syarikat penerbangan tunggal pada beberapa gandingan laluan baharu, termasuk Hamilton-Halifax dan Ottawa-Victoria, membuat kemasukan ketara ke dalam pasaran yang sebelum ini dikuasai oleh pesaing.
Tidak seperti syarikat penerbangan yang lebih besar, Flair Airlines, syarikat penerbangan tambang ultra rendah Kanada (ULCC), telah memilih pendekatan yang lebih berhati-hati terhadap pertumbuhan pada tahun 2025. Dengan kumpulan pesawat Boeing 737, Flair mengendalikan hampir 88% daripada frekuensinya di dalam negara, yang tertinggi dalam kalangan syarikat penerbangan Kanada. Ketua Pegawai Eksekutif ULCC, Maciej Wilk, menyatakan bahawa syarikat penerbangan itu tidak mempunyai rancangan segera untuk mengembangkan armadanya tahun ini, tetapi ia telah melaraskan jadualnya untuk mencerminkan peralihan dalam pasaran rentas sempadan.
Ketua Pegawai Eksekutif Flair menyatakan kebimbangan mengenai implikasi jangka panjang pengagihan semula kapasiti seluruh industri. Walaupun syarikat penerbangan itu mengakui perubahan semasa dalam permintaan terhadap penerbangan domestik, Wilk menyatakan bahawa perubahan ini tidak menyelesaikan cabaran sepenuhnya, kerana semua syarikat penerbangan Kanada menghadapi isu yang sama. Beliau menekankan bahawa industri sedang menunggu untuk melihat sama ada peralihan ini akan bersifat sementara atau sama ada ia akan berterusan sehingga 2026 dan seterusnya.
WestJet Airlines, yang juga menghadapi penurunan permintaan untuk laluan rentas sempadan AS, telah bertindak balas dengan menarik balik dari laluan AS tertentu sambil mengembangkan perkhidmatan domestiknya. Syarikat penerbangan itu meningkatkan kapasiti di laluan domestik rentas benua, termasuk perkhidmatan baharu antara Winnipeg-St John's dan Halifax-Saskatoon. Laluan domestik ini dijangka dapat membantu rangkaian Eropah WestJet, menyediakan sambungan yang lebih baik ke destinasi seperti Amsterdam, Paris dan London Gatwick.
Pelarasan WestJet mencerminkan tumpuan syarikat penerbangan itu untuk mengukuhkan rangkaian domestik dan antarabangsanya, sambil terus mengendalikan pesawat berbadan lebar seperti Boeing 787-9 ke hab utama Eropah.
Menjelang separuh kedua 2025, syarikat penerbangan Kanada optimis tentang kestabilan pasaran domestik. Pengagihan semula kapasiti semasa kembali ke Kanada tidak dijangka mewujudkan pasaran yang huru-hara, kerana kebanyakan syarikat penerbangan menyesuaikan diri dengan berhati-hati untuk memenuhi permintaan. Walau bagaimanapun, pemain industri mengambil kira kemungkinan ketidakseimbangan permintaan bekalan, terutamanya jika permintaan rentas sempadan AS tidak pulih atau jika isu geopolitik terus menjejaskan perjalanan rentas sempadan.
Tempoh 2H2025 boleh menjadi penting bagi sektor penerbangan Kanada, dengan syarikat penerbangan menguji daya maju jangka panjang untuk mengalihkan tumpuan mereka daripada laluan AS kepada operasi domestik. Keputusan perubahan ini akan menjadi lebih jelas apabila musim perjalanan musim panas berlangsung dan syarikat penerbangan menilai keupayaan mereka untuk mengekalkan keuntungan sambil menyesuaikan diri dengan corak permintaan yang berkembang.
Ketika syarikat penerbangan di Kanada menavigasi melalui persekitaran yang tidak menentu dengan penurunan dalam permintaan rentas sempadan AS, pasaran domestik mereka adalah tempat untuk berkembang. Memandangkan Air Canada, Porter Airlines, WestJet dan Flair Airlines semua mengurangkan operasi mereka, bulan-bulan akan datang akan menentukan sama ada tindakan ini akan membawa kepada kestabilan jangka panjang atau perjuangan dalam sektor pelancongan Kanada. Syarikat penerbangan masih yakin dengan kepercayaan bahawa tindakan itu adalah jangka pendek dan akan melantun semula kepada corak yang stabil dalam masa, tetapi kesan daripada peralihan itu akan meresap ke seluruh industri sehingga 2026 dan seterusnya.
Pengiklanan
Khamis, 17 Julai 2025
Khamis, 17 Julai 2025
Friday, July 18, 2025
Friday, July 18, 2025
Khamis, 17 Julai 2025
Khamis, 17 Julai 2025